KENT DUVARLARINI SANAT YÜZEYLERİNE DÖNÜŞTÜRMEK: HYURO'NUN ESERLERİNDE İNSANLIĞIN TEMSİLİ

Yazarlar

  • Bahar SOĞUKKUYU Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, İzmir

Anahtar Kelimeler:

Sokak Sanatı, Kent Duvarı, İllüstrasyon, Temsil, Göstergebilim

Özet

İnsanların bir amaç uğruna bir araya gelme, toplanma aktivitesinin kentin devasa duvarlarında sorgulanması, kentlinin üretilen duvar resim sanatının biçimsel yönden yüzeyini, içerik yönünden ise yorumunu görmeye zorlar. Sanatsal bir ifade biçimi olarak kentlerdeki duvar resimleri, günlük yaşamda sokak sanatçılarının insanlara ulaşma aracıdır. Bu makalede, Arjantinli sanatçı Hyuro'nun sanat eserleri ve kendi ortamlarında (kent sokakları ve iç mekanlar) yaşayan canlılar olarak kentlilerin biyolojik ve sosyal perspektiflerinden kent duvarlarının sanat yüzeyleri olarak kullanılması araştırılmaktadır. Hyuro'nun eserlerinde yer alan insanların günlük etkinliklerini eleştirme biçimine bakıldığında, genellikle insan vücutlarına tıpkı doğal ortamında faaliyet gösteren vahşi hayvanlar gibi yansıttığı görülmektedir. Hyuro'nun sanat eserlerinde, bireyin farklı kavramlara (özgürlük, işbirliği, paylaşım, protesto etme gibi) gerçeküstü tasvirleri, kentlinin kendi örtülü, gizli, tarif edilmemiş durumlarıyla başa çıkabilmesi için yeni yollar açmaktadır. Bu noktadan itibaren, müzelerin, galerilerin veya sergilerin sınırlarının ötesinde, Hyuro'nun figürlerinin bir araya geldiği kent duvarları, izleyicilere ulaşan sanatsal bir mekan haline gelmektedir. Çalışmada Hyuro'nun duvar resimleri sergilendikleri mekan, malzeme, çalışmanın teması, figürlerin analizi, tasarım ilke ve elemanları da dikkate alınarak göstergebilimsel yöntem kullanılarak incelenecektir. Çalışmada özellikle imgelerin çözümlenmesi aşamasında Roland Barthes'ın "Image Music Text" yapıtından faydalanılacaktır. Duvar resimlerinin ve resimlerin analizinde yer alan imgelerin kent duvarlarında kalıcılığı bağlamında Pierre Nora'nın "Hafıza Mekanları" yapıtı temel kaynak olarak çalışmaya ışık tutacaktır. Elde edilen bulgular ışığında kentli bireyin günlük faaliyetlerinin dikkate değer kılınması ve kentliye sunumu konusunda Hyuro'nun eserlerinden ilham alınarak kentsel mekanın sanat alanı olarak kullanımı, sanatçının atölye, galeri gibi kapalı alanı aşarak sanatsal üretimini sokakta gerçekleştirmesi üzerine de odaklanılacaktır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

İndir

Yayınlanmış

2019-09-25

Nasıl Atıf Yapılır

SOĞUKKUYU, B. (2019). KENT DUVARLARINI SANAT YÜZEYLERİNE DÖNÜŞTÜRMEK: HYURO’NUN ESERLERİNDE İNSANLIĞIN TEMSİLİ. EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES, 6(9), 79–90. Erişim adresi: https://www.euroasiajournal.com/index.php/eurssh/article/view/214

Sayı

Bölüm

Makaleler